5 juli 2011

OM SVENSKARS OKUNSKAP


När jag lyssnade på radion idag snackade Henrik Torehammar med någon "liberal debattör". De började diskutera om Reinfeldt är modern eller ej. Killen på telefonen påstår då att Reinfeldt är omodern eftersom han har en jordbruksminister i sin regering, vilket mest hörde hemma på 1800-talet. Jag bryr mig inte värst om hans åsikter om vår stadsminister, men att anse att en jordbruksminister inte hör hemma på 2000talet när Sveriges jordbruksnäring i själva verket är skitsuperjävla viktig är ett tecken på en enorm okunskap. Inom en snar framtid går hela Sveriges grisproduktion på röven, men klagomålen kommer väl först när det enda utbud som finns är det danska och tyska köttet, som dessutom går upp i pris när konkurrensen försvinner. Danmarks grisar står i burar som bara tillåter dom att röra sig tio centimeter framåt eller bakåt. Grisar i Sverige lever förvisso flera tillsammans i boxar och kan gruffa lite med varandra, men de ges i alla fall möjligheten att röra på sig. I Sverige får inte djuren behandlas med antibiotika i förebyggande syfte, en metod som jag tror fortfarande är tillåten i Danmark.

Alltså, ni hör ju. Listan kan göras lång. Jordbrukspolitik är viktigt. Och köp svenskt för hundan!

Mest skrämmande med detta är folk kopiösa okunskap. Hur långt går tankeverksamheten hos denne vår liberala debattör när han inte ens kan räkna ut att utan svenska bönder får vi heller ingen svensk mat. Folk verkar tro att mat skapas per automatik. Jag gillar att Citygross går ut stort med att de bara har svenskt färskt griskött och att de ger en krona mer per kilo kött till bonden (något som jag hört i slutändan bara är futtiga 25 öre, men det är ett annat problem).

Det korta men jobbiga ljudklippet kan du lyssna på HÄR.

Inga kommentarer: