9 november 2011

HOS KORVMAKARN


I tisdags var vi på studiebesök hos den lokala kornstånkarn här i Uppsala. Ni kan lugna ner er här och nu för jag kommer inte berätta om hur dåligt eller ohygieniskt det var. Jag tänker inte klaga alls.

För det var häftigt att vara där.

Lamm på mörning i taket, 100 kilo gul smet i korvmaskinen. Upphängda färdiga korvar från golv till tak i absolut iskalla kylar. Pompösa utläggningar från korvgubben. Äntligen känns det att vi faktikst läser livsmedel och inte bara biologi. Igår hade vi alumnikväll till vilken bland annat Anna Sjögren (senast sedd i Landet Brunsås som "kostmupp" enligt egen utsago) var bjuden. Hon höll låda under 15 mycket inspirerande minuter om PRECIS sånt jag ville höra. Hon utbildade sig till kostekonom men sysslar nu med att få ut sina budskap och kunskaper till folk istället för att chefa över ett storkök. Jag har under de senaste åren funderat på något liknande. Jag älskar att skriva, jag vill inspirera andra och jag vill nå en större lyssnarskara än de som läser här. En dröm vore att skriva för någon tidskrift. Nu har jag fått en del konkreta tips över hur jag kan forma min utbildning för att komma närmare det jag vill. Win!

Inga kommentarer: